2:a provtagningen

Hej!
 
Ni som har följt min blogg nu i några dagar vet om att jag kämpar med att få upp mitt PK-värde som för några dagar sedan låg på 1,5. När man tar ett PK-värde så tar man ett blodprov där man mäter blodets levringsförmåga och (som i mitt fall) så ska den helst ha förlängts. Enklare termer: Om jag skadar mig (om jag har ett bra PK-värde och ligger mellan 2-3) så tar det ca 2-3 gånger längre tid för mitt blod att sluta blöda.
 
Åkte in till Halmstad i går för att ta nya prover och förhoppningsvis fått ett bättre värde, tyvärr gick det inte så bra.
Jag kände innan jag skulle in och ta provet att jag inte mådde så bra, hade bara ätit en skål gröt på hela dagen och nu var klockan runt 15-tiden.
Satte mig i stolen och la fram armen så hon kunde sticka. Tro det eller ej men trots att jag är svårstucken så klarade hon det på första försöket vilket var en oerhörd lättnad!
Förvånad frågade jag om hon hade hittat ett kärl på mitt högra armveck vilket nästan ingen har gjort tidigare!
-"Jajamensan det har jag, sa hon glatt!"
-"Men jag fick sticka ordentligt djupt. Kolla här hur lång denna nålen är och hela är inne, så drog hon sakta ut den". Efter den synen var jag ganska svimfärdig ett bra tag efteråt, var den längsta nålen jag någonsin sett!
 
När jag var färdig så stapplade jag ut till väntrummet och allt snurrade runt. Hon kom ut en liten stund senare och frågade hur jag mådde och då kändes det som om jag skulle svimma vilket jag aldrig (trots min nålfobi) gjort. Fick lägga mig ner på deras obekväma träsoffa och fick både vatten och saft vilket hjälpte en aning i alla fall.


 
Pärs på sjukan del 2?
 
 
Trots denna pärs och ett hopp om att värdet skulle vara så pass bra så man slapp sprutorna hemma så höll det inte hela vägen.
Fick ett samtal i från min AK-mottagning att värdet nu "bara" hade gått upp 0,3 det vill säga att jag ligger på 1,8 vilket betyder sprutor hela helgen och ny provtagning på måndag.

Har i dag även hunnit med att jaga sprutor igen då jag haft en spruta för lite och dessa jag har fått är tydligen en beställningsvara på alla apotek och då tar det runt 2 vardagar att få. Eftersom det är helg så ringde vi till akuten och fick som tur var tag i en läkare som skrev ut några exakt likadana fast ett annat märke och detta märke hade nästan alla apotek inne på lager. Det är otroligt surt att behöva oroa sig för om man ska lyckas få tag i sina sprutor eller inte, igen!
Nu har jag dock så det räcker ett tag framöver, om det skulle behövas. :)

Nu är det bara att rida ut denna helgen och hoppas på att det ger frukt på måndag då jag besöker Halmstad ännu en gång!
 
 
Trevlig helg på er alla och ta det lugnt med fredagsmyset! ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Erik

Ja, vi delar ju det mesta, så varför inte vår förmåga att svimma vid blodprov. <3

Du kommer säkert ligga bra till på måndag snuttis :)

2012-07-07 @ 09:55:07
URL: http://www.bringingawesomeback.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback