Dagens renovering!

Hej alla hemmafixare och knep-å-knåpare!

I dag har jag varit ute och filat på andra änden av min och Erik´s gamla säng. Såhär ser det ut när jag "tar saken i egna händer" och kör lite hemmarfix i sann anda! Kan meddela att det är mycket behagligare att vara utomhus när man slipar trä då det flyger spån och damm både här och där vilket inte heller är så hälsosamt.


Huvudändan på vår säng

Min tanke som jag har med denna säng är att den ska (sakta men säkert) förvandlas till en lagomt sliten mysplats i sann shabby chic anda. Ni som inte vet vad shabby chic är för något så finns det egentligen inte några direkta direktiv utan idén är att det ska vara vitt i olika nyanser, se gammalt ut och blanda gärna gamla med nya möbler. Som ett citat som jag tagit i från en Wikipedia sida (http://sv.wikipedia.org/wiki/Shabby_chic)
" De kan även ersättas med nytillverkade möbler som patineras på liknande sätt, då det inte är åldern i sig utan utseendet som är viktigt"
Jag föll för denna stilen då jag "fönstershoppade" runt på internet efter nya inrednings idéer och tips. Mitt intresse fångades då jag hittade en rostig fågelbur med ett ljus i sen var jag fast! Det öppnade mina vyer och min fantasi för denna gamla och romantiska stil som just nu är väldigt populär!


Ena benet färdigslipat i närbild

I morgon ska jag fortsätta med vår säng och räknar med att bli klar med den, iaf med slipandet och putsandet! Nästa steg blir att måla allt som jag putsat (vilket är förutom sängen ytterligare fyra föremål som redan är slipade) med en speciell färg som är lättare än vanlig färg att slipa bort på önskade ställen så att möbeln får den där snygga slitna känslan. Den är både billig, dryg och torkar snabbt, bättre kan det inte bli! Om det är någon som är lite sugen på att börja fixa lite möbler där hemma så kan jag komma med lite råd och tips på hur jag går till väga och vart man kan köpa allt som man behöver.


Morgondagens projekt dvs långsidorna på sängen

Nu är man riktigt öm i Erector spinae efter att har stått helt fel för att nå minsta skrymslen och vrår så nu förväntar jag mig att få lite massage med levande ljus av gubben min. Får hoppas att han läser min blogg innan han går och lägger sig, fortsättning följer...



Kommentarer
Postat av: Erik

Är riktigt stolt över dig gumman. Det blir så fint där nere i snickeboa! :D

2011-08-23 @ 09:04:40
Postat av: pernilla

ernst kirchsteiger släng dig i väggen:p

2011-08-24 @ 13:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback